Szenvedélybetegek részére nyújtott alacsonyküszöbű szolgáltatások hatályos szakmai ajánlása. Emberi Erőforrások Minisztériuma. 2018.
Részlet:
Szolgáltatási
elemek alacsonyküszöbű ellátásban
Az igénybe vevő bevonásával történő, jogait, lehetőségeit figyelembe vevő, kérdésére reagáló, élethelyzetének, szükségleteinek megfelelő vélemény-,
javaslatkialakítási folyamat, a
megfelelő információ átadása valamilyen egyszerű vagy speciális felkészültséget igénylő témában, amely valamilyen cselekvésre, magatartásra ösztönöz, vagy nemkívánatos cselekvés, magatartás elkerülésére irányul. (1/2000. (I. 7.) SzCsM. 2.§ (la) |
A tanácsadás célcsoportját elsősorban az addiktológiai problémával küzdő személyek és környezetükben élők jelentik. Ez minden olyan személyt magába foglalhat, aki a szenvedélybeteg, vagy addiktológiai problémával küzdő kapcsolatrendszerébe tartozik (pl. barát, családtag, munkatárs, pedagógus stb.). A tanácsadás rendszerszemléletben foglalkozik a segítségkérővel, akinek minden esetben figyelembe veszi pszichoszociális helyzetét, az addikciós probléma súlyosságát, és a felépülés szakaszainak jellegzetességeit. A tevékenység középpontjában leggyakrabban az addiktológiai problémához kapcsolódó információnyújtás áll. Ennek legfontosabb jellemzői, hogy az anonimitást figyelembe véve kiszámítható módon, többféle csatornán (személyes találkozással, közvetlenül, telefonon, vagy internetes, online eszközök használatával) elérhető legyen, és naprakész, adekvát választ tudjon adni az igénybe vevők kérdésére.
Amennyiben a tanácsadás során felmerülő kérdés meghaladja a szolgáltatásban dolgozó szakemberek felkészültségét és kompetenciáit, akkor a szolgáltatónak segítséget kell nyújtania a megfelelő ismeretekkel és kompetenciákkal rendelkező szakember és szolgáltatás felé történő delegálásban.
A tanácsadás, mint szolgáltatási elem időben rövidebb beavatkozások végzésére alkalmas, ami elsősorban egy aktuális kérdés megválaszolására vagy információ átadására irányul. Hosszabb folyamatot igénylő segítségnyújtás más szolgáltatási elemmel, például esetkezeléssel valósítható meg.
PÉLDÁK A
TANÁCSADÁS SZOLGÁLTATÁSI ELEM KERETÉBEN VÉGEZHETŐ TEVÉKENYSÉGEKRE |
|
Megkeresés keretében: a célcsoport rendszeres informálása, plakátok, szóróanyagok
kihelyezése, pótlása, tájékoztatás, informálás a
médián keresztül (pl. reklámok), online felületeken, közösségi médiában stb., tájékoztatás a célcsoporttal
kapcsolatba kerülő intézmények, társszervezetek részére (pl.: szociális,
egészségügyi, rendvédelmi, oktatási és egyéb szervezetek körében). |
Egészségügyi
ártalmak csökkentése keretében: célcsoport ellátása a droghasználat ártalmait csökkentő információs anyagokkal, egyéb ártalomcsökkentő eszközökkel, tájékoztatás az
ártalomcsökkentés és a kezelés további lehetőségeiről, módozatairól, a igénybe vevők információkkal
történő ellátása a kezelőhelyek elérhetőségeiről, magasabb küszöbű
szolgáltatásokról, a tanácsadás az egészséges életmódról, a igénybe vevők tájékoztatása -
a közvetlen megkereső tevékenység eredményeit (adatait) felhasználva - a
területileg illetékes szociális, egészségügyi, terápiás szolgáltatásokról,
kezelőhelyekről és igénybevétellel kapcsolatos információkról, tájékoztatás a szűrővizsgálat
(szolgáltatás) igénybevételének módjáról, egészségfejlesztő üzenetek
átadása. |
Szűrés és korai
felismerés keretében: rövid intervenció, választási lehetőségek
számbavétele, tájékoztatás a szolgáltatásról. |
|
Problémaelemzés,
problémamegoldás keretében: rövid pszichoedukáció, információnyújtás,
tájékoztatás. |
Szaktanácsadások: a helyi lehetőségekhez és
igényekhez mérten pl. jogi, pszichológiai, álláskeresési, munkaügyi, társadalombiztosítási,
stb. tanácsadás. |
Hivatalos ügyek
intézésének segítése keretében: tanácsadás az egészségügyi és
szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutásról, továbbirányítás az illetékes
intézményekhez / szolgáltatókhoz / hatóságokhoz. |
Információs,
felvilágosító szolgáltatások keretében: tájékoztató tanácsadás
(személyes, telefonos, internetes), információ összegyűjtése és
biztosítása, telefonos információs vonal, online
információs eszközök működtetése, informálás az igénybe vehető
szolgáltatásokról, más intézmények
szolgáltatásainak kiajánlása, továbbirányítás. |
Esetkezelés |
Az igénybe vevő, vevők szükségleteinek kielégítésére (problémájának megoldására, illetve céljai elérésére) irányuló, megállapodáson, illetve együttműködésen alapuló, tervszerű segítő kapcsolat, amely során számba veszik és mozgósítják az igénybe vevő, vevők saját és támogató környezete erőforrásait, továbbá azokat a szolgáltatásokat és juttatásokat, amelyek bevonhatók a célok elérésébe, újabb problémák megelőzésébe. (1/2000. (I. 7.) SzCsM 2.§ (lb) |
Az esetkezelés célcsoportját azok az addiktológiai problémával küzdő, vagy környezetükben élő személyek jelentik, akiknél a felmerülő probléma megoldásához előreláthatóan hosszabb, szükség esetén több szolgáltatási elemet is magába foglaló segítői folyamatra van szükség.
A folyamat első lépése az igénybe vevő pszichoszociális helyzetének, egészségügyi, fizikai és mentális állapotának megismerése, készségeinek és erőforrásainak feltérképezése.
Az esetkezelés során a segítő az igénybe vevővel megállapodást köt. Az alacsonyküszöbű ellátás esetében ez jellemzően szóbeli megállapodást jelent.
Az esetkezelés, mint szolgáltatási elem biztosítása a gyakorlatban leginkább attól a ponttól képzelhető el, amikor az igénybe vevőnél megjelenik a változtatási szándék, és a segítővel együttműködve képessé válik a céljai megfogalmazására, és a változáshoz szükséges lépések átgondolására például a szerhasználat, vagy viselkedési addikció abbahagyása vagy mérséklése érdekében.
A célok eléréséhez mindenképp egy szorosabb, bizalmon és együttműködésen alapuló, konkrét lépésekre lebontott és megtervezett segítői folyamatra van szükség.
Az addiktológiai problémák esetében különösen fontos a meglévő erőforrások közül, az igénybe vevő társas támogatórendszerének feltérképezése és bevonása a folyamatba, akik nagyban hozzájárulhatnak a változáshoz vezető célok eléréséhez. Ez legtöbb esetben az igénybe vevő hozzátartozóit jelenti, de a gyakorlatban bárki lehet, aki képes támaszt nyújtani a változás során (pl.: munkatárs, barát, pedagógus, segítő szakember, (ön)segítő közösség, stb.).
Az esetkezelés folyamata alatt az igénybe vevő más szolgáltatási elemeket is igénybe vehet a szolgáltatónál, pl. háztartáspótló segítségnyújtást, tanácsadást, készségfejlesztést, stb.
A célcsoport szempontjából és érdekében a szolgáltató megvizsgálhatja az igénybevétel jogosultságát bizonyos programelemek esetében.
PÉLDÁK AZ
ESETKEZELÉS SZOLGÁLTATÁSI ELEM KERETÉBEN VÉGEZHETŐ TEVÉKENYSÉGEKRE |
|
Szűrés
és korai felismerés esetén: szűrések, tesztek felvétele
(pl.: AUDIT, CAGE), eredmények kiértékelése, szakorvosi vizsgálat
megszervezése, összegző visszajelzés, szerződéskötés, megállapodás
szóban vagy írásban. |
Motivációs
interjú keretében: motiváció felmérése, hivatalos
ügyek intézésének segítésének keretében: kérelmek, hivatalos ügyek
intézésének segítése és az ügyintézési képesség fejlesztése, hivatalos okmányok
kérelmezésében, esetleges pótlásában való segítségnyújtás jogszabály által előírt
pénzbeli és természetbeli juttatások igénylésében való segítségnyújtás, jogi, rendőrségi, munkaügyi
problémák megoldásában segítségnyújtás. |
Addiktológiai
állapotfelmérés keretében (pl.: képalkotó lap, TDI, segítő lap): kezelésre és a kapcsolatba
kerülésre vonatkozó adatok felvétele, az addiktív problémák
jellemzőinek felmérése, szociodemográfiai jellemzők
felmérése. |
Egészségügyi
ártalmak csökkentése keretében: az egészségügyi szűréshez,
orvosi ellátáshoz való hozzáférés szervezése, szűrővizsgálatra motiválás, speciális esetekben, megfelelő
feltételek, eszközök és szakemberek rendelkezésre állása esetén, szűrés
biztosítása pl. HIV, HBV, HCV. |
Problémaelemzés,
problémamegoldás keretében: személyes problémák
meghatározása, rövid- és hosszútávú célok
meghatározása, fontossági sorrend felállítása, akadályozó tényezők, problémák
feltárása, elemzése, kulcsproblémák meghatározása, krízisintervenció, hiányzó ismeretek felmérése, együttműködés értékelése. |
Információs,
felvilágosító szolgáltatások keretében: krízisben lévők segítése, krízishelyzet
feltárása, azonnali beavatkozás
személyesen vagy telefonon, krízis formájának és
intenzitásának meghatározása. |
Készségfejlesztés |
Az igénybe vevő társadalmi beilleszkedését segítő magatartásformáinak, egyéni és társas
készségeinek kialakulását, fejlesztését szolgáló helyzetek és alternatívák kidolgozása, lehetőségek biztosítása azok gyakorlására. (1/2000.
(I. 7.) SzCsM 2.§ (lj) |
A teljes körű egészség feletti kontrollhoz jutás elősegítése és megtartása érdekében a készségek fejlesztésének már a megelőzésben, meglévő probléma esetén pedig a felépülésben is fontos szerepe van. A fiatalokat célzó prevenciós programok gyakori eleme például az asszertív kommunikáció, a megküzdési stratégiák, a stressz-kezelés, vagy a visszautasítás készségének fejlesztése, ami protektív faktort jelenthet a viselkedési és kémiai addikciók kialakulásával szemben.
A már meglévő addiktológiai probléma esetén a szolgáltatási elem célja, hogy az igénybe vevő segítséget kapjon olyan készségei fejlesztésében, amelyek hozzájárulnak az absztinencia eléréséhez és a visszaesés megelőzéséhez. Egy szenvedélybeteg életében számos egyéni és társas készség deficites lehet. Ezek fejlesztése elengedhetetlen a felépüléshez és a társadalomba való beilleszkedéshez.
A készségek fejlesztéséhez szükség van a meglévők feltérképezésére, az igénybe vevő állapotának, motivációjának felmérésére. A készségfejlesztés az esetkezelés szolgáltatási elemhez kapcsolódóan nyújtható, mivel nélkülözhetetlen az igénybe vevő állapotának felmérése, a fejlesztendő területek meghatározása és a folyamat tervezése.
A készségfejlesztés, mint szolgáltatási elem értelmezhető egyéni és csoportos formában is.
PÉLDÁK A FELÉPÜLÉSI
KÉSZSÉGEK FŐBB TERÜLETEIRE |
PÉLDÁK A
KÉSZSÉGFEJLESZTÉS SZOLGÁLTATÁSI ELEM KERETÉBEN VÉGEZHETŐ TEVÉKENYSÉGEKRE |
A visszautasítás és egyensúlymegtartás
készsége, megküzdési készség, kapcsolatteremtő- és fenntartó
készség, önellátási készség, álláskeresési készség, beilleszkedési készség, kommunikációs készség, asszertivitási készség, idő- és tevékenység-struktúra
kialakítása, stresszkezelés, agresszió-kezelés, problémamegoldás,
konfliktuskezelés. |
Problémaelemzés,
problémamegoldás keretében: problémamegoldó beszélgetések, problémaelemzés/megoldás
technikájának megtanítása, megoldási lehetőségek
összegyűjtése, megoldási terv készítése, motivációs beszélgetés, motivációs tényezők feltárása, kiértékelés a személyes
célokkal összefüggésben. |
|
Motivációs interjú keretében: a változásra irányuló motiváció kialakítása és megerősítése, a változás melletti elköteleződés megerősítése. |
A szociális problémák által érintett vagy veszélyeztetett azon egyének közvetlen, illetve közvetett módon történő elérése vagy felkutatása (a releváns szolgáltatásokhoz való hozzájuttatás céljából), akik vélhetően
jogosultak
egy adott szolgáltatásra, de azt bármilyen okból elérni nem tudják. (1/2000.
(I. 7.) SzCsM 2.§ (ll) |
A megkereső programok alapvetően egyeznek abban, hogy teljes körű egészség feletti kontrollhoz juttatásuk elősegítése és megtartása érdekében a veszélyeztetett, vagy addiktológiai problémával küzdő, bizalmatlan rászoruló csoporttokkal kívánnak kapcsolatot teremteni, azok saját környezetében, speciális szükségleteik figyelembe vétele mellett, speciális szakmai módszerekkel. A megkereső programok ugyanakkor módszereikben, működési kereteikben és részcéljainkban nagyon különbözőek lehetnek, hiszen ezeket a sokféle célcsoportjaik szükségleteihez, illetve igényeikhez igazítják.
A megkeresést egyrészt az alacsonyküszöbű szolgáltatás biztosításának egyik előfeltételeként, másrészt a tevékenységet meghatározó szolgáltatási elemként is értelmezhetjük. A megkeresés keretében több szolgáltatási elem nyújtható külső helyszínen és szolgáltatást nyújtó intézményben is.
A megkereső programok célcsoportját az addiktológiai problémák által különböző mértékben érintett és veszélyeztetett személyek és csoportok jelentik. Ez magában foglalhat minden kémiai és viselkedési addikcióval kapcsolatos problémában érintettet, az addikció, illetve a felépülés folyamatának bármelyik szakaszában.
A megkeresésnek kiemelt szerepe van a nehezen elérhető, más egészségügyi vagy szociális ellátásban nem részesülők elérésében. Ennek előnye, hogy lehetőség nyílhat olyan bizalmon alapuló segítő kapcsolat kialakítására, amelynek keretében az igénybe vevő még a szerhasználat/ viselkedési addikció korai szakaszában az élethelyzetének megfelelő támogatást kaphat, akkor is ha még a kapcsolatfelvétel időpontjában még nem rendelkezik a változtatáshoz szükséges motivációval és szándékkal.
A megkeresés jellemzően a viselkedésváltozásra való motiváció felkeltésére, az egészséggel kapcsolatos és ártalomcsökkentő információk átadására, és a szolgáltatások igénybevételének ösztönzésére irányul.
A megkereső programok közül külön kiemelhetők az addikciók szempontjából veszélyeztetett fiatalok elérését célzó bulisegély jellegű (korábban partiszervíz), és a köznevelési színtéren nyújtott (pl.: kihelyezett ügyfélfogadás) szolgáltatások.
A megkeresést közvetett és közvetlen módon is nyújthatja a szolgáltató.
A közvetett megkeresés célja a célcsoport minél szélesebb körben, a lehető legtöbb kommunikációs csatornán történő elérése. Ebben az esetben áttételesen történik az érintettek tájékoztatása (pl. a célcsoport által gyakran látogatott intézményekben kihelyezett információs anyagok biztosításával, online információs felületek: közösségi oldalak, weboldal üzemeltetésével).
A közvetlen megkeresés (elérés) esetén a szolgáltatást nyújtó az addiktológiai problémában érintett vagy veszélyeztetett személyekkel a saját környezetében személyesen veszi fel a kapcsolatot. Ezt a tevékenységet a közvetett megkereséssel párhuzamosan is végezheti a szolgáltató.
A megkereső (elérő) programok főbb színterei: köznevelési terület, egészségügy, szociális/gyermekvédelmi terület, közterület (utca, lakótelepi helyszínek), egyéb ágazati területek (közművelődési, zenei programok helyszínei, plázák, fesztiválhelyszínek).
PÉLDÁK A
MEGKERESÉS SZOLGÁLTATÁSI ELEM KERETÉBEN VÉGEZHETŐ TEVÉKENYSÉGEKRE |
|
Közvetett megkeresés keretében: szórólapok, plakátok
elhelyezése a társintézmények épületeiben, közösségi tereiben, területen lévő társintézmények
beazonosítása, és hozzájárulásuk beszerzése, partnerintézmények felkeresése. |
Közvetlen megkeresés (elérés) keretében: kapcsolat kialakítása, megerősítése, fenntartása, figyelemmel kísérés, egyéni és közösségi szükségletek körülhatárolása. |
Az igénybe vevő segítése mindennapi életvitelében, személyes környezete rendben tartásában, mindennapi ügyeinek intézésében, valamint a személyes szükségleteinek kielégítésére szolgáló lehetőségek és eszközök biztosítása, ha ezt saját háztartásában vagy annak hiányában nem tudja megoldani. (1/2000. (I. 7.) SzCsM 2.§ (lh) |
Az addiktológiai problémákkal küzdők esetében a háztartási vagy háztartáspótló segítségnyújtás elsősorban a fizikai alapszükségletek biztosításán, különösen a rövid pihenési lehetőség biztosításán keresztül valósul meg.
Rövid pihenési lehetőség biztosítása:
A szolgáltató szükség esetén lehetőséget biztosít a szer hatása alatt állóknak a józanodásra.
Folyadékpótlás, élelemhez jutás biztosítása:
Az alacsonyküszöbű, ártalomcsökkentő szolgáltatásokban a szerhasználat-, illetve
függés járulékos ártalmainak, káros következményeinek csökkentése érdekében a szenvedélybetegség okozta életvitellel összefüggésben a szolgáltatást igénybe vevőknek lehetőséget biztosítunk a folyadékpótlásra. Ez történhet ásványvíz kiadásának formájában, de egyszerűen a csapvíz, tea, limonádé és pohár biztosításával is. A tevékenység célja az igénybe vevő kiszáradásának megelőzése és a járulékos egészségügyi ártalmak csökkentése. Az élelemhez jutás biztosítása során elsősorban hideg élelem biztosítása történik, melynek tartalmáról az adott szolgáltatás határoz, szabályozása az adott ellátás
házirendjében foglaltaknak megfelelően történik. A folyadékhoz vagy élelemhez jutás biztosítása történhet bulisegély
(partiszervíz) keretében, egyéb közvetlen megkereső (elérő) tevékenység során, vagy a szolgáltatás telephelyén.
Tisztálkodási lehetőség biztosítása:
A tevékenység célja, hogy az igénybe vevők gondoskodni tudjanak
a személyi higiénéjükről, mely a szenvedélybetegségből való felépülés fontos része, illetve a segíti a reszocializáció sikerességét is (álláskeresés, ügyintézés). A fürdés, tisztálkodás lehetőségének biztosítása csak a szolgáltatás helyszínén lehetséges.
Személyes ruházat tisztításának lehetősége:
A szolgáltatása eredményeként a személyes higiénés állapot mellett javulnak a személyes higiéné fenn- tartásának egyéni készségei
is, csökken a fertőzésveszély.
A háztartási vagy háztartáspótló segítségnyújtás körébe tartozhatnak olyan egyéb tevékenységformák is, amelyek segítik az igénybe vevő mindennapi ügyeinek intézését, és személyes szükségleteinek kielégítését.
A háztartáspótló segítségnyújtás lehet önálló szolgáltatási elem, illetve az esetkezelés, vagy megkeresés része is.
PÉLDÁK A
HÁZTARTÁSI VAGY HÁZTARTÁSPÓTLÓ SEGÍTSÉGNYÚJTÁS SZOLGÁLTATÁSI ELEM KERETÉBEN
VÉGEZHETŐ TEVÉKENYSÉGEKRE |
|
Fizikai alapszükségletek
biztosításának keretében: rövid pihenési lehetőség
biztosítása, folyadékhoz, élelemhez jutás
biztosítása, tisztálkodási lehetőség
biztosítása, személyes ruházat tisztításának
lehetősége, biztosítása (mosási, szárítási lehetőség), józanodás lehetőségének
biztosítása. |
Klubszerű szolgáltatások keretében: sajtótermékek, könyvek, tömegkommunikációs eszközök (rádió, internet elérési lehetőség) biztosítása, klubszerű felhasználása, számítógép használat biztosítása lehetőség szerint, szabadidős tevékenységek, csoportos foglalkozások biztosítása. |
Egy településrész, település vagy térség lakosságát érintő integrációs szemléletű, bátorító, ösztönző, informáló, kapcsolatszervező tevékenység, amely különböző célcsoportokra vonatkozó speciális igényeket tár fel, szolgáltatásokat kezdeményez, közösségi együttműködéseket valósít meg. (1/2000. (I. 7.) SzCsM 2.§ (lm) |
Az alacsonyküszöbű szolgáltatás egyik célja lehet olyan folyamatok beindítása, ami hozzájárulhat az adott területen élő, addiktológiai szempontból érintett vagy veszélyeztetett csoportok problémáinak megismeréséhez, megelőzéséhez és kezeléséhez.
Az alacsonyküszöbű szolgáltatások hatékony működtetéséhez elengedhetetlen azokkal az ellátási területen működő egészségügyi, rendvédelmi, szociális, gyermekvédelmi és oktatási intézményekkel történő együttműködés kialakítása, akik valamilyen módon kapcsolatba kerülnek a fent említett célcsoporttal, vagy részt vesznek a segítői munkában.
A szolgáltató a tevékenység végzése során számos információhoz juthat az adott területen élő célcsoport problémáinak jellemzőiről, változásairól, a területen elérhető lehetőségekről és egyéb szolgáltatásokról. A szolgáltatónak fontos szerepe lehet a tevékenysége során szerzett naprakész információk rendszerezésében és továbbításában.
A közösségi fejlesztés keretébe tartozik a helyi médiával történő kapcsolat kialakítása. Ehhez érdemes számba venni a hiteles helyi médiapartnereket, és velük együttműködés kialakítására törekedni. Lényeges, hogy az addiktológiai problémákról, főleg az alkohol- és kábítószer-használatot érintő témákról közérthető, hiteles és objektív tájékoztatás történjen. A segítő lehetőségekről és szolgáltatásokról való tájékoztatás során érdemes a célcsoport által előnyben részesített csatornát megválasztani (pl. nyomtatott sajtó, rádió, televízió, online felületek, közösségi oldalak, stb.).
PÉLDÁK A
KÖZÖSSÉGI FEJLESZTÉS SZOLGÁLTATÁSI ELEM KERETÉBEN VÉGEZHETŐ TEVÉKENYSÉGEKRE |
|
Közvetett megkeresés keretében: tájékoztatás a szolgáltatásról, információk eljuttatása a média segítségével, szervezet médiastratégiájának kialakítása, partnerintézmények felkeresése, kapcsolatfelvétel és együttműködési megállapodás kötése a partnerintézménnyel, partnerintézmények jelzőrendszerszerű működtetése (egészségügyi, rendvédelmi, szociális, gyermekvédelmi és oktatási intézmények), közösségi munkacsoport működtetése. |
Közvetlen megkeresés keretében: a célcsoportok feltérképezése, a szolgáltatás létrejötte előtt elvégzett szükségletfelmérés frissítése, bejárási terv készítése a szükségletfelméréshez, „látóút”, szociális térkép és ellátási térkép elkészítése, közösségi szükségletfelmérések információinak összegzése, kinyilvánított és normatív szükségletek meghatározása, közösségi szükségletek meghatározása, szükségletek mibenlétének közvetítése a döntéshozók felé, érdekközvetítés. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése